finalist till Livsmedelspriset - igen
För andra året på tre år är Brödinstitutet nominerade till Livsmedelspriset som sedan 1964 delas ut av Livsmedel i fokus till ”personer, organisationer eller företag som på ett inspirerande och innovativt sätt tagit initiativ till, eller utvecklat förutsättningar för att öka livsmedelsnäringens konkurrenskraft och utveckling”. Tre organisationer är nominerade: Axfoundation, KRAV och Brödinstitutet.
Nomineringen lyder:
”Brödinstitutet belyser nyttan och hälsofördelarna med att äta bröd, och lyfter fram fullkorn som en viktig faktor att förebygga ohälsa samt uppmärksammar spannmål som en klimatsmart, hållbar och hälsosam gröda. Sedan sin start på 50-talet har de i sitt samarbete för brödbranschen och med myndigheter och sakkunniga skapat en viktig debatt kring bröd och hälsa, alltid med vetenskaplig grund som ledstjärna.”
Från vetenskap till Tik-Tok
– Det känns hedrande att bli nominerade till det här fina priset. Vi tar det som en bekräftelse på att det Brödinstitutet gör är viktigt och vi ser att vårt långsiktiga arbete lönar sig, säger vd Martin Lundell,
De senaste årens strategiska, långsiktiga och målmedvetna arbete har gett resultat, säger Maria Sitell, dietist och kommunikationschef på Brödinstitutet.
– I den förvrängda kolhydratdebatten där brödet har stått i skottlinjen, har vi blivit en vetenskapligt förankrad aktör som ger svar på tal. Vi gör skillnad för folkhälsan och klimatet genom att göra vetenskap eftertraktad och lättillgänglig i olika kanaler. Vi ser tydliga positiva attityd- och kunskapsförändringar kring kolhydrater och fullkorn. Det vi har lyckats med är bra för hela livsmedelsbranschen, men framförallt för folkhälsan.
Det går helt klart att kommunicera vetenskap korrekt och samtidigt lättillgängligt.
Vinnaren av Livsmedelspriset utses den 21 september vid Livsmedelsdagarna i Tylösand. Läs hela pressmeddelandet om Livsmedelspriset 2023
- Text: Maria Sitell
- Publicerad: 2023-06-02