Om brödinstitutet

Brödinstitutet strävar efter att vara den naturliga kunskapskällan om bröd i synnerhet och om god och bra mat för hälsan och klimatet i allmänhet.

en kunskapskälla till allt om mat, hälsa och klimat

På Brödinstitutets webb så hittar du filmer, vetenskapliga rön och våra inlägg i debatten.

Med bröd i fokus och på vetenskaplig grund. Brödinstitutet lyfter fram brödets goda smak och det positiva sambandet med god hälsa och klimatsmarta val, med vetenskapen som grund. Det gör vi genom att kommunicera i olika slags medier och genom att vara aktiv i nätverk med personliga tränare, dietister, bagare, skolsköterskor, läkare, nutritionsforskare och många andra i samhället. Med brödet och saklighet som grund skapar vi  goda, hälsosamma och klimatsmarta måltidslösningar. Inte sällan sker det genom att vi tar död på myter.

Men det är värre med vårt höga saltintag och bristen på främst fullkorn, baljväxter, fisk och frukt och grönsaker. Det är vad vi kallar för det allmänna kostbudskapet som gäller för de allra flesta, även för dem med diabetes typ 2. Men med vissa betoningar som är viktigare än andra. Hit hör valet av kolhydrater.

Prisbelönt kommunikation
Brödinstitutet är flerfaldigt nominerad och prisbelönt för sin framgångsrika kommunikation. Under hösten 2023 tog Brödinstitutet guld i Tik-Tok Awards Nordics samt guld och silver i två kategorier i Swedish Content Awards för kampanjen ”Det torra livet på Brödinstitutet”. Kampanjen togs fram tillsammans med boutiquebyrån Jung Relations.

2021 och 2023 var Brödinstitutet nominerade till Livsmedel i Fokus pris Livsmedelspriset. 2023 blev det en hedrande andraplats, tillsammans med KRAV.

2016 tilldelades kampanjen ”Bread The Future” guld i det världsomspännande och prestigefulla priset ROI-Awards i Shanghai för årets mest effektiva kampanj. Samma kampanj vann silvermedalj för Årets integrerade kampanj på SPINN-galan samma år och var nominerad i Årets content marketing.

2011 vann ”Brödfakta” Publishingpriset för både bästa informationstrycksak och juryns specialpris. 
Samma år fick ”Brödfakta” Svenska Designpriset.

Till kontaktuppgifter och om oss som jobbar här.

Kort om vår historia

Brödinstitutets verksamhet startade 1957 som ett samarbete mellan myndigheter och brödbranschen. Under 1970-talet lanserades den klassiska reklamkampanjen ”Socialstyrelsen rekommenderar 6 – 8 skivor bröd om dagen” som är en av Sverige genom tiderna mest uppmärksammade kampanj. Brödinstitutet är idag ett dotterbolag till branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.