opinion & media

Brödinstitutet vill dra sitt strå till stacken för en bättre folkhälsa och en mer välmående planet. Här finns våra bidrag för ökad kunskap och bättre förståelse om sambandet mellan mat och bättre hälsa och klimat. Samtidigt som det smakar gott, förstås. 
Almedalsveckan

Svag debatt om folkhälsa och hållbarhet

Årets Almedalsvecka var i år ett tydligt exempel på att debatten inte kommer igång riktigt. Även om många kloka ord sades och händer räcktes ut för vidare samarbeten besvarades sällan frågeställningarna ordentligt. Fokus på att få ut just sitt budskap var överhängande.

LÄS HELA ARTIKELN
Brödtermometern-Brödinstitutet

Brödets popularitet skjuter i höjden

Den positiva attityden till bröd ökar, fler äter bröd varje dag och mackor som måltid har stigit markant. Det finns också en växande uppfattning om brödets praktiska värde i vardagen. Allt fler ser bröd som en tidsbesparande lösning samtidigt som det är det mest populära sättet att äta fullkorn på. Det visar Brödtermometern, Brödinstitutets årliga opinionsundersökning.

LÄS HELA ARTIKELN
Vinnare_Brödinstitutet

Brödinstitutet prisat för sin kommunikation

Brödinstitutets arbete med att förbättra folkhälsan har resulterat i tre priser på två veckor med filmserien Det torra livet på Brödinstitutet, en semidokumentär med stor portion självdistans. Att vinna Sveriges och Nordens bästa kampanj i sociala medier visar hur Brödinstitutet tydligt når ut i syfte att förbättra matvanor och därmed folkhälsan.

LÄS HELA ARTIKELN
Respekt-för-det-man-inte-vet

Med respekt för det man inte vet

Att vara tvärsäker är rätt ute. Problemet med tvärsäkerhet är att helhetsbilden sällan stämmer när forskningen har utrett vad som verkligen gäller. Eller ännu mer tydligt vad som gäller, så här långt.

LÄS HELA ARTIKELN
influencer-NNR

OBS för (vissa) influencers

Det är minst sagt intressant hur många som tycker sig tro att just deras åsikt är relevant för fler än dem själva. Hela influencerfenomenet är ett tydligt exempel. Ett fenomen som jag är starkt skeptisk till.

LÄS HELA ARTIKELN
Fullkornsbröd-TikTok

Succé för fullkornsbröd på Tik-Tok

Brödinstitutets kampanj Det torra livet på Brödinstitutet, bestående av en kort fejkdokumentär och bröd-memes, har hittills setts över 10 miljoner gånger, skapat ett stort engagemang och ökat både kunskapen och viljan att äta mer fullkornsbröd hos unga vuxna. Med en rejäl portion självdistans och humor nådde Brödinstitutet fram.

LÄS HELA ARTIKELN
livsmedelspriset-finalister-Brödinstitutet-2023

Finalist till Livsmedelspriset – igen

Nominerade för andra gången på tre år för att vi belyser nyttan och hälsofördelarna med att äta bröd, och lyfter fram fullkorn som en viktig faktor att förebygga ohälsa samt uppmärksammar spannmål som en klimatsmart, hållbar och hälsosam gröda.

LÄS HELA ARTIKELN
KASAM-Brödinstitutet

Fullkorn är inte allt

Rubrikerna i mångas liv kan vara dramatiska just nu. Kanske viktigt att ibland zooma ut något för att fokusera på andra saker. Jag pratar om Känslan av sammanhang, KASAM.

LÄS HELA ARTIKELN

Fullkorn behöver inte vara så torrt

De flesta, ungdomar och unga vuxna i synnerhet, äter alldeles för lite fullkorn. Då fullkorn förebygger våra stora folksjukdomar mest av alla kostfaktorer, parallellt med att ohälsan kryper nedåt i åldrarna, vill Brödinstitutet ändra på attityden till fullkornsbröd hos yngre vuxna.

LÄS HELA ARTIKELN

När vetenskapen svarar tyckare

Efter mer än ett decenniums milslånga inlägg, och ibland även militanta attityder, från falanger av självutnämnda kostexperter om att LCHF-kost (Low Carb High Fat) skulle vara bäst vid specifikt diabetes typ 2, säger SBU:s (Statens beredning för medicinsk och social utvärderings) pinfärska utvärdering något annat.

LÄS HELA ARTIKELN