Klart trendbrott för kolhydraträdslan
Brödtermometern 2024/2025 visar tydligt att bröd och hela spannmålskollektivet står starkare idag efter dippen i början och mitten av 2010-talet.
Ungefär ett decennium efter att kolhydratskräcken var som värst har brödet, som stod i dess främsta skottglugg inte bara tagit sig tillbaka, utan står idag starkare än nånsin.
– En stark tendens de senaste åren i vår undersökning är hur kolhydraterna mer och mer får upprättelse. 67 procent säger idag att det finns bättre och sämre kolhydrater vilket är en ökning med 12 procentenheter på bara fem år, säger Maria Sitell, kommunikationschef på Brödinstitutet.
Påståendet att bröd är en naturlig del av vardagskosten har den högsta siffran, 54 procent, sedan undersökningens start 2012 med en ökning med 20 procentenheter sedan 2016. 59 procent av svenskarna anser att mackor fungerar som en fullgod måltid vilket är en ökning med 29 procentenheter sedan 2012 och den högsta sedan 2012. Åldersgruppen 18–25 år utmärker sig då 70 procent äter bröd som fullgod måltid.
En stor upptäckt i senaste Brödtermometern är att 51 procent anger att de äter mer fullkorn än för 5–7 år sedan. De främsta skälen uppges vara:
– Ökad mättnadskänsla – 41 procent
– Hälsoskäl – 41 procent
– Att det finns ett större utbud av dels fullkornsprodukter, dels att dom är godare anges också som skäl.
Ökningen är störst i åldersgruppen 18-25 år.
Vidare till det kompletta pressmeddelandet från 6 mars (med många fler siffror).
Vidare till resultatet av Brödtermometern som i år finns i både kortversion och fördjupningsversion.
spänstig debatt
Se hela webbinariet när Brödtermometern presenterades. Samtalet uppehöll sig kring Sveriges beredskap, hur generation Z ser på omvärldsutmaningarna annorlunda än de äldre generationerna, (gen x och boomers), spannmålets och fullkornets möjligheter men också utmaningar plus mycket mer. Se det helt enkelt själv. Medverkande, se rutan till höger/under.
Se hela filmen från seminariet den 6 mars 2025.
Opinionsundersökningen Brödtermometern görs av analysföretaget United Minds på uppdrag av Brödinstitutet och har genomförts sedan 2012, det vill säga 13 gånger. 1007 intervjuer genomfördes bland svensk allmänhet i åldrarna 18 till 80 år i november 2024.
-
Text: Maria Sitell
- Publicerad: 2025-03-07
medverkande
Claes Johansson
Hållbarhetschef
Lantmännen
Anders Parment
Generationsforskare och författare
Christina Nordin
Generaldirektör Jordbruksverket
Ingela Stenson
Omvärldsanalytiker
United Minds. Moderator
Sara Johansson
Analytiker
United Minds
Maria Sitell
Kommmunikationschef
Brödinstitutet