Publicerad 2018-12-03

Myter & nyanser om socker i bröd

De senaste två veckorna har Brödinstitutet slagit hål på fem starka myter kring bröd. Och vilken respons! Till er som trodde att LCHF-anhängare har blivit mindre aktiva måste jag meddela att ni tror fel.

En av myterna jag slog hål på (kolla in Brödinstitutets Facebooksida för att se alla myter och svar) var att mörkt bröd är nyttigare än ljust bröd vilket också Linda Bakkman i Svenska Dagbladet fångade upp i sitt första inlägg i Näringsfysiologens mytkalender, (ett alldeles strålande initiativ för övrigt).

Påståendet har sin grund i att rågbröd är mörkt och nyttigt. Men att ett bröd är mörkt kan ha flera orsaker, till exempel att det är bakat med mörk sirap.

Nästa fråga blir då om osötat bröd är ”nyttigt”? Som osötat bröd räknas bröd med ett sockerinnehåll under cirka 2 gram/100 gram då sockret försvinner i jäsningen. Exempel på sådant bröd är franskbröd och surdegsbrödet Levain. Vår sockerkonsumtion är inte det största folkhälsoproblemet även om man lätt kan tro det baserat på många tidningsartiklar och blogginlägg. Att vi äter för lite fullkorn, för lite frukt och grönt, fisk, nötter och frön och äter för mycket rött kött och salt är däremot ett reellt hot mot folkhälsan, tillsammans med att vi är mer och mer orörliga.

Tillbaka till brödet:

  • Bröd innehåller kolhydrater som är kroppens i särklass viktigaste energikälla och som vi således behöver varje dag.
  • Bröd med fullkorn ger även  B-vitaminer, E-vitamin, järn och folsyra och dessutom är fullkornet bästa maten för tarmens bakterier som i sin tur bland annat förebygger hjärt- och kärlsjukdomar, viss cancer och diabetes typ 2.
  • Fullkorn jämnar även ut blodsockerkurvan och håller oss mätta längre – även om brödet alltså innehåller socker!
  • Det siktade brödet ger inte samma effekter och höjer blodsockret i högre grad, även om det är osötat.

Slutsatsen blir att ett fullkornsrikt bröd med lite socker har större effekt på hälsan än vad ett osötat, siktat bröd har. Faktum är att fullkorn idag är den kostfaktor som förebygger ohälsa i högsta grad. (Källa: WHO). Sedan tycker jag att det siktade brödet ändå har sin plats i vår mattradition.

För att hitta en lagom nivå på både fullkorn och socker är fortfarande det gröna nyckelhålet till hjälp. Allra sist vill jag påminna om att fullkornsbröd kan vara både mörkt och ljust. Och hårt och mjukt.

/Maria Sitell, dietist och talesperson Brödinstitutet

Dela
Kopiera länk till inlägget

Ja tack, jag vill prenumerera på nya inlägg från bloggen ”Bröd och annat väsentligt”.

    BESÖKSADRESS
    Storgatan 19, Stockholm

    POSTADRESS
    Brödinstitutet AB
    Box 556 80
    102 15 Stockholm

    KONTAKT
    Maria Sitell

    M 0707-64 58 84
    T 08-762 67 95
    E maria@brodinstitutet.se