Ny forskning visar: Knäckebröd ger större mättnad

Publicerat 2014-04-27 | Postat ämne är: knäckebröd,

Ny forskning bekräftar ytterligare att råg har en förmåga att minska hunger och ge en längre känsla av mättnad. Man har gjort olika studier vid Sveriges Lantbruks universitet (SLU) under åren. Den senaste presenterades i mars i år och visade på knäckebrödets förmåga att ge längre upplevd mättnad.

Det är Docent Rikard Landberg på Institutionen för livsmedelsvetenskap som gjort studien. Han berättar att man tidigare gjort liknande studier med gröt och bröd och då kunnat visa att rågen ger en högre mättnadskänsla än då man äter motsvarande av vete. För att ytterligare bekräfta tesen gjordes studien med knäckebröd som skiljer sig från tidigare tester med sina låga volym, vilket i sig påverkar mättnad. Man fann att även knäckebrödet gav en längre mättnad om det äts som en del i en vanlig frukost jämfört med bröd av vete.

Skillnaden var så stor som 25 procent i den upplevda mättnaden mellan knäckebröd och vetebröd, visade de två frukoststudier som gjordes på normalviktiga personer i åldern 25 – 53 år. Det visade sig att man också äter mindre vid nästkommande måltid efter en frukost med knäckebröd. Resultatet att råg ger mättnad kan ha betydelse för viktnedgång, men det behöver visas i en långtidsstudie, menar Rikard Landberg.

Att rågen ger dessa resultat beror bland annat på den höga halten kostfibrer som råg innehåller. Fibrer i sig är kopplat till mättnad och de påverkar också insulinsvaret efter en måltid. Detta kallasrågfaktorn, ett fenomen där insulinsvaret efter det man ätit en rågprodukt blir lägre än för en motsvarande produkt av vete, men utan att glukossvaret (GI) ändras. Det innebär att det behövs mindre insulin för att kontrollera blodsockret, vilket är positivt i längden. Strukturen har också betydelse då ett rågbröd är kompaktare än i ett bröd av vete vilket också kan bidra till en större mättnadskänsla.

Studiens bakgrund
Fetma är ett stort hälsoproblem världen över. Ohälsosam mat är en av faktorerna bakom och fetma ökar riskerna för hjärt-kärlsjukdom och diabetes typ 2.
Vårt ätande styrs delvis av hungerskänslan som också är huvudorsak till att man misslyckas med viktminskning. Genom att utveckla livsmedel som påverkar hunger och mättnad i en gynnsam riktning skulle det kunna bidra till bättre viktkontroll. Äter man livsmedel som ger högre mättnadskänsla minskar det totala energiintaget under dagen. Ett ökat intag av fibrer och fullkorn ger en god mättnadskänsla.

I förra numret av Bröd skrev jag om en studie på fullkorn av vete som också bidrar till en ökad mättnad och minskad risk för sjukdom, men fibrerna i råg och vete skiljer sig åt. Vetets fibrer fyller mage och tarm och bidrar till att motverka förstoppning. Rågfibrerna bidrar till att magsäcken tömmer sig långsammare, vilket ger ett mera utsträckt blodsockersvar.

Tänk alltid på att dricka mycket om du äter fiberrikt!

Källa: ” Visst blir man mättare på knäckebröd” Aptitstudie utförd vid SLU och publicerad i Nutrition Journal 25 mars 2014 

BESÖKSADRESS
Storgatan 19, Stockholm

POSTADRESS
Brödinstitutet AB
Box 556 80
102 15 Stockholm

KONTAKT
Maria Sitell

M 0707-64 58 84
T 08-762 67 95
E maria@brodinstitutet.se