Brödinstitutet

Fullkorn i barndomen minskar risken för övervikt i tonåren

En ny amerikansk studie visar att barn som äter en kost som motsvarar Livsmedelsverkets kostråd, alltså en kost rik på fullkornsprodukter, frukt och magra mejeriprodukter, har mindre risk för övervikt i tonåren

Drygt 2000 flickor följdes under 9 år från 9-10 års ålder och analyserna av resultaten justerades för socialgrupp, etnicitet, längd, fysisk aktivitet, TV-tittande och TV-spelsvanor. 

Vid studiens slut hade gruppen som åt mest fullkorn, frukt och magra mjölkprodukter ett BMI på 24,4 att jämföra med ett BMI på 26,3 för den som åt minst av de nyttiga livsmedlen. Två BMI-enheter är stor skillnad och motsvarar ca. 5 kg vid en längd på 170 cm.

Med andra ord - ytterligare bevis på vikten av att äta rätt. En kost rik på fullkorn, frukt och magra mejeriprodukter ger barn bra förutsättningar att gå in i vuxenlivet utan övervikt.

Läs mer i Livsmedelsverkets kommentar. Där finns också länk till originalartikeln.