Bröd är viktigt för vår hälsa

Bröd ger oss härliga smakupplevelser, energi och viktiga näringsämnen. Det är grunden till en bra frukost, ett gott tillbehör till maten eller en måltid i sig. Som lunch eller middag kan mackan vara en fullvärdig måltid.

Sverige är ett fantastiskt brödland. Vi har närmare 400 olika brödsorter att välja bland, flest i hela världen! Tack vare att landet är långt och förutsättningarna olika har vår brödkultur stor variation. Det är därför vi idag kan njuta av norrländskt tunnbröd, mellansvenska knäckebröd och saftiga rågsiktslimpor från söder.

Bröd är populärt! Det är gott och enkelt. Enkelt att äta, enkelt att variera och enkelt att bereda. Bröd passar till dagens all mål och kan också vara en måltid i sig.

Bröd är mycket viktigare för hälsan än många tror. Bara en liten del av alla svenskar äter hälsosamt mycket bröd, vilket är synd eftersom bröd på ett enkelt sätt ger oss energi, viktiga vitaminer och mineraler. Om du äter bröd till varje måltid fyller du enkelt behovet, framför allt om du väljer bröd med fullkorn.

Havre, korn och råg innehåller en speciell typ av fibrer som har en förmåga att sänka kolesterol i blodet. Forskning visar att om vi äter mer fullkornsprodukter kan vi minska risken för hjärt-kärlsjukdomar. Förutsatt att vi i övrigt också har en hälsosam livsstil.

I fullkornet samlas alla de viktiga näringsämnena och de fibrer som vi så väl behöver för att hålla magen igång. Råg är det sädesslag som innehåller mest fibrer – mer fibrer än nästan alla frukter och grönsaker. Fibrer ger bra mättnad och gör att du äter lagom mycket. Det kräver också att vi tuggar lite mer vilket förbättrar våra tänder och tandhälsan.

Vad innehåller brödet?
Bröd består av en stor del kolhydrater, en viss del protein och en begränsad mängd fett. Viktiga vitaminer, mineraler och antioxidanter. Här lyfter vi några av dem lite mer specifikt.

  • Kolhydrater – ger oss energi. Allt bröd innehåller sunda kolhydrater, en balans mellan stärkelse, fibrer och socker – 50-60% av ett bröd består av kolhydrater var av stärkelse är den största delen.
  • Vitaminer och Mineraler – är livsnödvändiga och behövs till vårt skelett, immunförsvar, blodtransport och energiutvinning. B-vitamin kan inte lagras av kroppen utan måste ingå i maten som vi äter varje dag. Folsyra är en B-vitamin och finns i bröd. Den är viktig för vårt immunförsvar. Bröd innehåller också järn, ca 13 % av vårt totala intag kommer från bröd. 2 skivor fullkornsbröd bidrar med 10 % av en ung kvinnas järnbehov.
  • Bröd av fullkorn – innehåller mer mineraler och vitaminer än vanligt bröd. Bröd som fått jäsa länge eller bakats med surdeg gör att vi tillgodogör oss mineralerna ännu bättre.

BESÖKSADRESS
Storgatan 19, Stockholm

POSTADRESS
Brödinstitutet AB
Box 556 80
102 15 Stockholm

KONTAKT
Maria Sitell

M 0707-64 58 84
T 08-762 67 95
E maria@brodinstitutet.se