Behåll kvalitetskontrollen när ni pratar mat, Apoteket

Apoteket AB går ut rejält med att de har en hård kvalitetskontroll av sina produkter, vilket man självklart bara kan tycka är helt utmärkt. Blir därför enormt förvånad över att Apoteket AB startar ett samarbete med Food Pharmacy. Även om det finns detaljer i deras råd som är bra, så står Food Pharmacy för ett matbudskap som i flera aspekter är långt ifrån de råd som våra myndigheter ger.

Food Pharmacy anger bland annat att mat som är bra för hälsan ska vara glutenfri, laktosfri och sockerfri. Den får gärna också vara av sk raw karaktär. Det är inte överensstämmande med våra näringsrekommendationer som är de mest uppdaterade i världen och som är kritiskt granskade av nutritionsforskare.

Den samlade forskningen idag är tydlig med vad vi ska äta för att dels må bra nu, dels förebygga våra stora vällevnadssjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes 2, cancer och vissa lungsjukdomar. Evidensen kring dessa kostråd är stark och de senaste Nordiska näringsrekommendationerna är bland de mest moderna i världen. De överensstämmer också med andra länders råd och rekommendationer. I korthet ser de ut så här:

  • Mer frukt och grönt – gärna grova sådana som rotfrukter, kål och lök. 5 portioner om dagen är utmärkt. 1 portion motsvaras ungefär av mängden i en näve, exempelvis 1 äpple.
  • Mer fisk och skaldjur – gärna 2-3 gånger i veckan och variera sorterna och kolla miljömärkningarna.
  • Ät mer fullkorn – 3-4 skivor grovt bröd varje dag är utmärkt. Fullkorn finns bara i spannmål, dvs råg, havre, vete, korn, majs och ris.
  • Ät mer omättat fett – finns i feta fiskar, olja och margarin
  • Ät magra mjölkprodukter
  • Ät mindre rött kött och chark – för de flesta är 4 portioner i veckan lagom. Det finns flera certifieringar som visar på olika slags kött.
  • Mindre salt – Vi äter mycket för mycket salt i Sverige och behöver minska med hälften.
  • Mindre socker – skilj på vardagsmat och sällanmat. All mat får plats men inte alltid.

Här är ovanstående mer ingående beskrivet  i Livsmedelsverkets Hitta ditt sätt.

Som ni kan se så är varken glutenfritt, laktosfritt eller rawfood med på listan för bra matvanor. Eller nån kost som är så kallat antiinflammatorisk.

Den glutenfria trenden tål en extra handpåläggning. Fullkorn – som bara finns i spannmål – är den enskilda kostfaktor som förebygger ohälsa i allra högsta grad. Den som äter glutenfritt förlorar den stora källan till fullkorn. Det är ett exempel som blir resultatet av att skapa egna dieter. Ett annan är att rawfood ger ett sämre upptag av näringsämnena i maten.

Apoteket AB när ni nu håller fanan högt kring kvalitetskontrollen – vill ni då även göra det kring sambandet mellan mat och hälsa!  Av samma anledning – för människors hälsas skull.

Och, liksom det finns läkemedelsforskning finns det nutritionsforskning Dessutom finns det dietister och nutritionister som har gedigen utbildning som säkert kan bidra i kontrollen och även sprida budskapet.

Maria Sitell, dietist och talesperson Brödinstitutet

Dela

Ja tack, jag vill prenumerera på nya inlägg från bloggen ”Bröd och annat väsentligt”.

BESÖKSADRESS
Storgatan 19, Stockholm

POSTADRESS
Brödinstitutet AB
Box 556 80
102 15 Stockholm

KONTAKT
Maria Sitell

M 0707-64 58 84
T 08-762 67 95
E maria@brodinstitutet.se