Om bröd och annat väsentligt

Publicerad 2018-05-14

Proteinskifte och proteinlistor

Jag googlar ”proteinmängd” och hittar flera olika sajter med 10-topp-listor på de mest proteinrika livsmedlen. Alla listor utom en presenterar livsmedel per 100 gram. Inte helt överraskande ligger fisk, fågel och kött tillsammans med gruppen baljväxter i topp och för denna mat funkar det ju också att räkna på mat per 100 gram då det inte är så långt från en portionsstorlek. Självklart letar mina ögon omedelbart och ivrigt efter ”var är brödet på listan?”.

Att ange mängd näringsämnen per 100 gram är förstås helt korrekt när man ska jämföra mat per 100 gram. Men desto mindre användbart när det handlar om portioner och måltider för där kan en portion vara allt från 20 gram till 300 gram. Den enda listan jag hittar som visar per portionsstorlek är Livsmedelsverkets.

  1. För det första så behöver vi protein för uppbyggnad av muskler, som en delkomponent av vissa hormoner och enzymer och för immunförsvarets funktioner. Normalbehovet är cirka 0,8 gram/kilo kroppsvikt. (Vid träning ökar behovet lite.)
  2. För det andra så äter vi alldeles för mycket protein, i vår del av världen. Många äter cirka 1 gram/kilo. (Det vill säga så äter de flesta som tränar precis så mycket som de behöver.) De enda som ibland får i sig mindre än 0,8 gram/kilo är personer över 65 år.
  3. För det tredje behöver vi bra kvalitet på proteinet. Det kan till exempel betyda att man behöver kombinera olika slags mat då de innehåller olika aminosyror (som tillsammans bildar protein). Ett glas mjölk och en bit bröd är ett exempel på måltid som ger hög proteinkvalitet. Kött/fisk/fågel har den fördelen att de ger hög proteinkvalitet i sig självt.
  4. Men för det fjärde och sista så är det mängden protein per portion och hur ofta vi äter denna mat som har praktisk betydelse och som blir en källa till protein i vardagen.

Om vi istället utgår från den mat som de allra flesta äter var eller varannan dag, och ibland flera gånger om dagen, så blir listan på hur vi lättast får i oss bra protein väldigt annorlunda mot de listor som anger mängd protein per 100 gram. Här följer några exempel:

  • 4 skivor bröd (à 30 g) ger 12-15 gram protein
  • 1 ägg ger 11-14 gram protein
  • 2 glas mjölk/fil/yoghurt (à 2 dl) ger 14 gram protein
  • 1 portion baljväxter (=bönor, linser, ärtor) (à 150 g) ger 30-35 gram protein
  • 1 portion kött/fisk/fågel (à 125-150 g) ger 25-35 gram protein.

Jag är den första att välkomna ett proteinskifte för både planetens och folkhälsans skull. Mer växtbaserat är nödvändigt, det är forskarna idag är överens om. Där ingår brödet av många anledningar, proteinet är bara en. Att bröd är något av det mest klimatsmarta vi kan äta med extremt lågt klimatfotavtryck är ett annat.

/Maria Sitell, talesperson Brödinstitutet

Ja tack, jag vill prenumerera på nya inlägg från bloggen ”Bröd och annat väsentligt”.

BESÖKSADRESS
Storgatan 19, Stockholm

POSTADRESS
Brödinstitutet AB
Box 556 80
102 15 Stockholm

KONTAKT
Maria Sitell

M 0707-64 58 84
T 08-762 67 95
E maria@brodinstitutet.se